Sukker, brus og godteri... Hva skjer med kroppen vår?

I går så jeg en liten video på VG TV som minnet meg om et av eksperimentene vi gjorde i naturfagtimen på ungdomsskolen. Vi ble bedt om å rigge opp et rørsystem og destillere et reagensglass med Coca Cola. Glasset ble varmet opp og vannet fordampet i rørsystemet. Tilbake i glasset lå en mørk mørkebrun guffe... Selvsagt ville ingen av oss spise det. Men mange takket ja til en halvliter med Cola. Det så bedre ut, det smakte bedre. Det slo oss derfor aldri at vi drakk noe så ekkelt.

Selv var jeg mer glad i andre typer brus - Solo, Fanta, Sprite, Mozelle. Vel, all brus - som ikke er søtet med kunstige søtningsstoffer - inneholder en god porsjon sukker, så jeg var nok ikke bedre stilt enn de andre på det området. Veldig mange "kosedrikker" inneholder ufyselig mye sukker. Nettavisen har laget en visuell oversikt som du kan lese her. Visste du f.eks. at en halvliter Cola inneholder 53 gram sukker? Dette er over anbefalingene om hvor mye tilsatt sukker en voksen bør få i seg daglig (50 gram). Her er bildet fra Nettavisens artikkel:

Det er ikke særlig fristende å helle i seg så store mengder sukker som finnes i de små plastposene på bildet. Men det er i praksis det vi gjør når vi heller i oss en av disse drikkene...

Den lille filmen på VG TV gir en visuell fremstillig av sukkerinnholdet: De heller alt innholde fra brusen i en gryte og koker bort vannet. Det som blir liggende igjen, er sukkeret (og ev. andre tilsetnigner, dersom disse ikke fordamper). Om du ikke har sett den alt, kan du se filmen her.

Spiller det noen rolle for kroppen vår om vi får i oss dette? - Så mye raffinert sukker på kort tid.... Hva gjør det med oss?

I artikkelen "Hva skjer i tarmen når du spiser mye sukker på en gang?", publisert på forskning.no i mars 2016, intervjues ernæringsfysiolog Mone Eli Sæland om virkningen av sukkerinntaket på kroppen vår. La meg dele et lite utdrag:

? Det skal ikke mye sukker til for å forstyrre blodsukkerreguleringen i kroppen, sier ernæringsforsker Mone Sæland ved Høgskolen i Oslo og Akershus.  ? En liten neve med smågodt, som tilsvarer sukkermengder på 15-30 gram, kan være nok til forstyrre blodsukkerreguleringen, sier hun. ? Spesielt barn kan bli kjempesure av slike svingninger. De kan først bli hyperaktive, og deretter ramler de helt sammen. 

Det er en kjent sakt at sukker er en dårlig barnepike for allerede urolige barn. Særlig hvis sukker inntas på tom mage, går det raskt videre i blodet. Det gir kraftige svingninger i blodsukkerert, og kan kort sagt føre til at man føler mer sult og spiser mer - kanskje mye mer enn man burde. Fedme og livsstilssykdommer (f.eks. diabetes, hjerte/karsykdommer, leversykdommer, allergier etc) kan bli resultatet.

NRK publiserte i 2013 en oversikt over sukkerinnholdet i smågodt illustrert som antall sukkerbiter. Man skal med andre ord ikke spise mye før man har fått i seg en del. Værst var boksen med smågodt, som inneholdt 144 sukkerbiter. Bildet deres ser du her:



I en pakke med Laban seigmenn, er det 75 sukkerbiter:



Det er til sammenlikning mye mindre sukker i sjokolade, noe som vil være til glede for mange av oss. En plate premium kakao fra Freia inneholder "bare" 11 sukkerbiter:

Les gjerne hele artikkelen til NRK her.

Vi får i oss mye sukker lettere enn vi tror. Vi ser det ikke, men det er der. Visste du at First Price sursøt saus inneholder sukker tilsvarende 38 sukkerbiter? Les mer om sukkerinnhold i asiatiske sauser her. En oversikt over sukkerinnholdet i "kosepålegg" (som for noen er hverdagspålegg) - f.eks. Nugatti og syltetøy - kan du finne her.

Det er nok ingen som vil totalforby sukker, og det er nok heller ikke nødvendig. Men stort sukkerinnntak vil ha negative konsekvenser for helsen og helseanbefalingene går derfor ut på å begrense sukkerinntaket mest mulig. Likevel skal det være lov med utskeielser. Problemet i vår tid er at sukker, særlig i form av brus og godteri, er så lett tilgjengelig, og derfor blir noe hverdagslig, fremfor noe man kun koser seg med ved spesielle anledninger. Men det finnes alternativer til søte ting uten tilsatt sukker, f.eks. dadler, nøtter, fiken, tørket frukt etc. Disse inneholder naturlig sukker, i tillegg til vitaminer, mineraler og fiber. Det er med andre ord sunt, samtidig som det er godt ;)

#helse #sukker #brus #godteri #sunnhet #kropp #fedme #ernæring #blodsukker #diabetes #naturligsukker #tilsattsukker #allergier

2 kommentarer

Kristine

16.04.2017 kl.20:40

huffda.. jeg som har spist såååå mye godteri i påsken :O

Sarah Nazeem

16.04.2017 kl.20:52

Kristine: ett år til neste påske ;)
PS. Hvalnøtter og (ferske) dadler sammen smaker NESTEN marsipan det også ;))

Skriv en ny kommentar

Sarah Nazeem

Sarah Nazeem

30, Oslo

Sykepleier og sosiologistudent. Elsker å trene, lære nye ting og være sammen med venner. Hater urettferdighet i et hvert format, men mener dette ikke er nok - man må gjøre noe. "Urettferdighet eksisterer fordi vi tillater det!" Blogger primært om fysisk og psykisk helse - basert på egne erfaringer både som helsepersonell, som pårørende og som pasient.

Kategorier

Arkiv

hits