Hva er emosjonell regulering?

Emosjoner er en naturlig del av dagliglivet. Vi fødes med de grunnleggende emosjonene (sinne, sorg, glede, frykt og overraskelse), og etter hvert som vi vokser opp, lærer vi oss ulike nyanser av grunnemosjonene (f.eks. sinne, aggresjon, frustrasjon, irritasjon).

For små barn føles emosjonene overveldende. Det er da omsorgspersonen kommer inn i bildet og hjelper det lille barnet med å regulere emosjonene. Barnet kan for eksempel se en katt og skrike høyt av frykt, hvorpå mor setter seg ned ved siden av og forklarer rolig at katten ikke er farlig. Barnet roer seg så ned igjen. Neste gang barnet møter katten, vil det kanskje skvette litt, men så roer det seg på egenhånd. Det har lært selvregulering (å regulere seg selv).

Emosjonell regulering handler om evnen en person har til å håndtere og respondere emosjonelle erfaringer. De fleste gjør bevisst og ubevisst bruk av en rekke ulike reguleringsstrategier i møte med vanskelige situasjoner i dagliglivet. Det kan eksempelvis handle om å gå en tur eller dra på trening for å håndtere stress. Dette er sunne strategier.

Andre eksempler på sunne reguleringsstrategier er:
– snakke med venner
– skrive (dagbok, blogg, avisinnlegg, o.l.)
– meditere
– gå i terapi
– opprettholde gode vaner, som sunn mat og tilstrekkelig søvn
– kartlegge eget reaksjonsmønster på sterke emosjoner (hvilke negative tanker kommer forut for emosjonene?)
– ta en pause når man trenger det

Dessverre finnes det også usunne reguleringsstrategier. Dette er typisk strategier som medfører skade (f.eks. sår/arr) eller innebærer flukt fra situasjonen. Eksempler her er:
– alkohol eller andre rusmidler
– selvskading
– unngå vanskelige situasjoner
– fortreninge av følelser
– fysisk eller verbal aggresjon
– overdreven bruk av sosiale medier på bekostning av annet ansvar

Vi kan alle til tider bruke mer eller mindre usunne reguleringsstrategier. Personer som ofte føler de negative emosjonene ekstra intenst, har imidlertid større sannsynlighet for å ty til usunne strategier. Det handler da om emosjonell dysregulering, og du kan lese mer om dette her.

#psykiskhelse #psykiatri #emosjonell #emosjoner #emosjonellregulering #regulering #selvregulering #følelser #strategier #psyke #emosjonelldysregulering #dysregulering #selvskading #suicidal #suicidalatferd #selvmordstanker #selvskading #ukontrollert #intens #rus #alkohol #selvmordsforsøk #selvmord #mobbing #overgrep #traume #borderline #bpd #emosjoneltustabilpersonlighetsforstyrrelse #emosjoneltustabil #bevisstgjøring #selvhjelp #hjelp

2 kommentarer
    1. James Madison: Godt spørsmål… Tror det kan være sunt hvis man bare bruker en pute/pølle (ikke folk) 😉 Men om det hadde vært bedre å gjøre 20 push-ups og 100 knebøy i stedet….Mulig!
      (Hvis man er dysregulert, kan det å lære seg opp til å slå og sparke kanskje være uheldig…i hvert fall hvis man “ubevisst” tyr til den strategien i møte med andre…)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg