Når det vonde som skjedde før, skjer igjen… Og igjen… Og igjen…

Har du noen gang følt at fortiden hjemsøker deg? Gode ting som har skjedd, kommer gjerne tilbake som “gode minner” og gir oss en god følelse – selv om de er over for lenge siden. Men vi kan likevel bli både lykkelige og oppmuntret av å tenke på dem.

Vonde ting kan også komme tilbake. De kan eksistere som “vonde minner”, eller de kan komme i mer levende varianter, som mareritt og flashbacks. Det føles da som om den vonde hendelsen finner sted på nytt eller som om man virkelig befinner seg i midt i den vonde situasjonen, uten mulighet til å slippe unna.

Det sier seg selv at det da blir vanskelig å legge vonde bak seg, gå videre og fokusere på andre ting.

Mange velmenende mennesker kommer gjerne med slike råd: “Legg den ballen død!” – “Legg det bak deg og gå videre!” – “Skjerp deg! Det er jo lenge siden…” – “Glem nå det, det hører fortiden til! Fokuser på fremtiden! Du har fremtiden foran deg!”

Hvor godt ment det enn måtte være, så hjelper det lite når fortiden faktisk ikke hører fortiden til, men dukker opp til stadighet, i noen tilfeller også daglig. Eller nattlig.

Det er litt som Sisyfos’ ulykkelige skjebne. Ifølge greks mytologi ble kong Sisyfos straffet av gudene med å måtte rulle en stor stein opp på et fjell i all evighet: Hver gang han nådde toppen, rullet steinen ned igjen, og han måtte begynne på nytt.

Traumatiske opplevelser fungerer på liknende vis som steinen. Ikke bare gjør de det tungt å gå videre i livet. Men de vender stadig tilbake til nullpunktet: Som om de finner sted på nytt, og man må begynne forfra igjen. Og igjen. Og igjen.

Man kan bli like sliten av et mareritt, et flashback eller et tankeskjør som man var da man hadde opplevd hendelsen for første gang. Selv om både tid og sted skiller en fra det vonde, er opplevelsen, tankene og følelsene fortsatt til stede.

Sliter du med dette selv?

Eller kjenner du andre som gjør det?

Enten det handler om deg selv eller andre, er det lite nyttig å repetere utsagn som “Legg det bak deg!” eller “Skjerp deg og se fremover!” Det sentrale i møtet med slike gjenopplevelser er å finne tilbake til ‘her og nå’, få fotfeste i den trygge nåtiden. Dette oppnås sjelden med negative eller potensielt klandrende utsagn. Vennlige ord kan derimot hjelpe, eller man kan stimulere sansene på andre måter slik at kroppen kan “våkne opp” igjen og forstå at den egentlig er trygg nå.

Eksempler:

– Fest blikket på et par gjenstander i rommet og fokuser på det du ser: Form, farge, gjentakelser i mønster, osv. Det er også mulig å telle (f.eks. rutene i taket eller brosteinene i gata).

– Spis noe, f.eks. et drops eller et chips-flak, og fokuser på smaken, formen, konsistensen osv.

– Snakk med noen. Lyden av stemmen deres kan få deg tilbake i nuet.

– Kjenn på noe, f.eks. en stein eller en liten figur. Fokuser på det du føler med fingrene: Er den hard/myk? Glatt/ruglete? Rund/kantet? Kald/varm? osv. Du kan også beskrive det du ser (form, farge o.l.).

– Plasser føttene godt mot gulvet/bakken. Kjenn at du har kontakt. Du står stødig. Her og nå.

Vonde hendelser som stadig vender tilbake, kan indikere behov for profesjonell traumebehandling. Disse eksemplene kan imidlertid være nyttige råd i hverdagen.

#psykiskhelse #PTSD #CPTSD #traume #minner #mareritt #flashback #psykisk #psykiatri #psykiater #psykolog #traumebehandling #traumatisk #posttraumatisk #posttraumatiskstresssyndrom #trygghet #gjenopplevelse #tankekjør #herognå #ikkegiopp #brydeg

4 kommentarer
    1. Så sant så sant! Kunne ikke sagt dette noe bedre selv, takk for påminnelsen om at det finnes måter man kan “komme tilbake” til og stå stødig (ere) i nuet på! <3 God helg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg