Trening mot psykiske problemer – Hvor mye? Hvor ofte? Og hva? Samt, hvordan komme igang?

Det har lenge vært kjent at fysisk aktivitet generelt øker velvære. Det kommer både indirekte, gjennom bedre form og mindre sykdom/plager, men også direkte gjennom utskilling av endorfiner, kroppens eget lykkehormon. Ved psykiske lidelser er det derfor ekstra viktig å være fysisk aktiv. Det kan være en ekstra utfordring, ettersom kroppen stritter imot – man vil isolere seg, man orker ikke, man bryr seg ikke, eller man føler at angstnivået er for høyt. Likevel kan man få det mye bedre ved å være i aktivitet. Det vil nok koste mye, særlig i begynnelsen, men det er så absolutt verd et forsøk.

Studier har vist at fysisk aktivitet har like god effekt som medikamenter ved mild og moderat depresjon! Tenk litt over det. Det kan kanskje føles lettere å ta en pille, for fysisk aktivitet vil alltid koste en viss grad av mental og fysisk innsats. Det kan være utrolig tøft å komme seg ut av senga eller ut av hjemmet på vanskelige dager. Det kan være vanskelig å konsentrere seg om øvelsene eller å yte for å få det til. Men sammenliknet med medikamenter, er fordelene atskillig flere:

  • Du unngår ukontrollerbare, uønskede og ubehagelige bivirkninger
  • Sannsynligheten for positiv effekt er atskillig større
  • Du får bedre helse, mer overskudd og mindre sykdom
  • Du får ikke bare økt velvære gjennom endorfiner, men også gjennom mestring
  • Du lærer økt selvdisiplin og kontroll, noe som – sammen med mestringsopplevelsen – har overføringsverdi til andre deler av livet

Det er med andre ord god grunn til å behandle seg selv med fysisk aktivitet hvis man har en psykisk lidelse, særlig hvis det er en lidelse som påvirker stemningsleiet (depresjon, nedstemthet). Det er imidlertid viktig å huske at du ikke trenger å gjøre alt med en gang. Du kan tenke på det som med medikamenter: Man starter ofte forsiktig og øker dosen gradvis. Slik også med trening.

Tenk langsiktig, gi deg selv tid og vær tålmodig med deg selv. Kanskje det første gang er nok bare å komme seg ut av huset og inn i treningsstudioet – og så sykle 15 min i rolig tempo på en sykkel. Det viktige er at du klarer å gjennomføre målet ditt. Du mestrer, og da skal du være fornøyd med deg selv! Neste gang kan du øke det litt til: Her er mange muligheter, og du kan velge det du ønsker! Du kan øke hastigheten eller motstanden på syklingen; du kan øke tiden til 20 min; eller du kan sykle 15 min og deretter gjøre en øvelse (f.eks. vektløft). Eller kanskje du heller vil delta på gruppetimer: Da møter du andre og du får drahjelp fra en trener.

Mulighetene er mange, og det er viktig å finne noe man trives med! Man vil dessuten få god hjelp på veien ved å “hjernevaske” seg selv: Si til deg selv at du elsker det og drar dit for å ha det gøy. Det er kanskje ikke sant i begynnelsen, og kanskje må du gjenta det mange ganger. Men det vil garantert påvirke deg og øke muligheten for å etablere en ny og god vane.

Tidligere i høst publiserte The Lancet Psychiatry Journal en studie som inkluderte hele 1,2 millioner mennesker, og som bekreftet at fysisk aktivitet reduserer risikoen for dårlig psykisk helse. Det er med andre ord noe vi alle kan ha nytte av, uansett om vi har en diagnose eller har en dårlig uke. Studien ga også indikasjoner på hvor mye, hvor ofte og hva man bør trene for å få effekt på psyken.

Ifølge studien får man flest fordeler ved å trene 45 minutter tre til fem dager i uken. De typen aktivitet som ga best effekt, var lagsport, sykling, aerobic og trening på treningsstudio. Her er med andre ord mye å velge mellom, og man kan fint legge inn flere typer aktiviteter i løpet av en uke. Variasjon gir noen ganger økt motivasjon og glede. Den aktuelle studien viste også at de som hadde depresjons-diagnosen, hadde størst effekt fra trening.

Du kan lese mer om studien her.

Ta vare på kroppen. Spill på lag med den. Da vil den også hjelpe oss tilbake! 🙂

#psykiskhelse #trening #trene #fysiskaktivitet #aktivitet #psykisk #medisiner #medikamenter #antidepressiva #bivirkninger #helsestudio #aerobic #sykling #lagsport #sport #idrett #depresjon #deprimert #nedstemt #angst #ensomhet #mestring #styrke #mentalstyrke #mentalt #positivitet

3 kommentarer
    1. Viktig innlegg og med gode råd.
      Mange fine aktiviteter også. MEN jeg er sikker på at <3 dans <3 slår dem alle sammen! 😀 😀 😀
      Håper dagen er grei med deg, vakre. Klemmmmmmm <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg